ÇAĞLAYANCERİT CEVİZİ DÜNYADA 1 NUMARA
-----------

25.12.2011

AŞIK ALİ ATAŞ’IN ŞİİR KİTABLARI HAKKINDA

    Aşıklara aşık denmesi sanırım aşkı dile, tele getirmelerinden olsa gerek. Aşk, kara sevda olunca ağır hastalık olsa da, aşksız geçmiyor bu hayat. Aşk hayatın tuzu biberi, şekeri tatlısıdır. Aşk kağıda yazılmıyor  dense de, gönüllerden dil ve tel aracılığı ile başka gönüllere akıyor. Aşk insanı ozanlar yüce gönüllü, hissiyat dolu insanlardır. Birkaç mısrada özetler meramını, bir telde yankılandırır gönül sesini. Ozanlık bir sanattır. Sanatsa var olandan kaçıştır.

      İşte, aşkını, sevdasını, kahrını, övgüsünü, sövgüsünü, meramını, duasını, bedduasını mısralara döken Bizim Ozanımız Aşık Ali Ataş ilk şiir kitabını yayınladı. Şimdiye kadar yazdığı şiirlerini kitaplaştırarak şifai (sözlü) kültür kervanına resmen katılmış oldu ve bunu somutlaştırdı. Kitap 144 sayfa olup içerisinde 112 şiir vardır. Kitap Ukde yayınlarından çıkmıştır. Şirin ve güzel bir kitap olmuş. Kitabın ismi Çağlayancerit’i ön plana çıkarmış, buda Çağlayancerit’e adanmış bir değer olarak gözüküyor. Şair zaten daha çok Çağlayancerit ve insanının dertlerini, yoksulluğunu, acısını, mutluluğunu, havasını, suyunu, çiçeğini, böceğini dile getirir. İnsanları iyi tahlil eder. Ozan Çağlayancerit aşığı bir insandır. Gerçekten, Çağlayancerit’te bir ozan, bir doktor, bir öğretmen, bir yazar Çağlayancerit’e mal olmuştur.
Şifai kültürümüze büyük bir katkısı olan bu kitap Çağlayancerit adına büyük bir öneme sahiptir. Ozanımızı kutluyoruz. Eline, diline gönlüne sağlık.

Ozanımız kısa bir aradan sonra 2012 yılında 2. şiir kitabı olan "ANLATAMADIM"adında kitabıda yayınlandı.

      Şimdi kitapta yer alan şiirlerden birkaç tahlil yapalım.

Size seslenirim Cerit’lim size
Ağaçlar yetişsin fidan dikelim.
Boşluk bırakmadan tepeye düze
Dağlara kırlara ağaç dikelim.

Diye başlayan kitabın ilk sözü, Size seslenirim Ceritli  cümlesi ile  başlar ve bu sesleniş çevreci bir yaklaşım sergileyerek şiiri devam eder.

Çaresizliğini şu mısrada ne güzel anlatır.

Mevsim kıştır, çoluk çocuk üşüyor
Bu yıl odun kömür almadık Hasan
Yoksulluk her zaman bize düşüyor
Biz buna bir çare bulmadık Hasan

Tembellik ve bozulan dengeyi şöyle anlatır.

Kovana erken doldular
Arılarda tembelleşti
Bize bal yapamaz oldular
Arılarda tembelleşti

Kaybettiği eski dostları özlüyor belli ki,

Yitirdim eski neşeyi
Arıyorum da bulamıyom
Kaybettim Çakal Köse’yi
Arıyomda bulamıyom.

Beddua böyle edilir işte..

Bana dediler budala
Oynadılar ala, çala
Oğlu kızı yetim kala
Bana şarap içirenin

İnsanları farklılaştıran, ırklara sınıflara ayıran, efendi köle diyen bölücülere bir çift sözü var.

Yaratan ayırmaz hiçbir insanı
Bölücüye kanma benden demesi
Beraber kurtardık biz bu vatanı
Yurduna sahip ol benden demesi

Bir dolu sitem, gücenme ve küsme,  hayırsızlara, yiyicilere, beleşçileredir.

Herkes hesabına adam kayırır
Torpile gücendim beye küstüm ben
Çoğu siyasetten karnın doyurur
Göçüp gidiyorum, köye küstüm ben

Kinayeli bir dokundurur ki iki ayaklı eşeklere değmeyin.

Bedava çayır yayılır
Bizim köyün eşekleri
Kavak köküne bayılır
Bizim köyün eşekleri

Cerit Aşağı aşık bakın ne diyor

Bir gün yolun düşüp gelirsen şayet
Çağlayancerit’i gezmeden gitme
Cevizin sorarsan bir başka lezzet
Elmasın eriğin yemeden gitme

Haksız olan kardeşi de olsa hiç gözünün yaşına bakmaz..

Dinle sana söylüyorum
Çekim kapanır mı EDE
Sen şeytansın biliyorum
Çekim kapanır mı ede

Cerit’i metih etmek ister bu şiirinde.

Cerit seni met  etmektir dileğim
Bol olsun ekinin harmanın Cerit
Ömür boyu güçlü olsun bileğin
Var olsun kolunda dermanın Cerit


Sevdalısı yanında yok diye Azrail’e can vermeyecek kadar sevdalıdır. Bir sevda bundan daha güzel anlatılamaz.

Azrail canımı almaya gelmiş
Yoksun diye ölemedim nazlı yar
Karlı kışlı dağlar kesti yolumu
Engel oldu gelemedim nazlı yar

Büyük şeytan, kan emici, emperyalist Amerika için bu kadar söylenir ancak.
Devlet devlet ile rahat yaşardı
Şu münafık Amerika olmasa
Yardım için birbirine koşardı
Şu münafık Amerika olmasa

Ve…

Gün gelir hisler azalır
Sanma ki o gençlik kalır
Aşık Ali’m adım kalır
Gittiğim gün ararsınız.

Biz ozanımıza nice uzun ömürler dileriz ama ozanımız haklı galiba, bu değerin kıymetini bilmiyoruz. Yüreği sevgi dolu, memleket ve insan aşığı bu ozanımızın değerini bilelim.

Yukarıda şiirlerinden birkaç parça verdiğim ozanımızın kitabı bir çırpıda okunacak, okumaya başladığınızda bırakamayacağınız akıcılıkta bir kitaptır. Bu kitaptan edinin, okuyun, okutun. Alın kütüphanenizde bir kültür abidesi olarak bulunsun.

 Mehmet Bahçe
Mali Müşavir
Adana

Hiç yorum yok: